Skontaktuj się z nami
Wyobraź sobie, że na produkcji masz dwie maszyny pracujące niezależnie od siebie. Maszyny kupiłeś na przełomie ostatnich 3 lat u dwóch różnych dostawców. Na potrzeby tego przykładu załóżmy, że maszyny mają sterowniki dwóch różnych producentów. O ile na etapie zakupu maszyny wybór konkretnego producenta sterownika nie był istotny, o tyle w przypadku konieczności prowadzenia prac serwisowych może być konieczny zakup licencji oprogramowania inżynierskiego dla obu sterowników z osobna. Do tego warto, aby serwisant znał oba systemy, by skutecznie i szybko przeprowadził serwis. Co więcej, może okazać się, że komputer, którym dysponujesz będzie za słaby i będziesz zmuszony kupić inny, mocniejszy. Sytuacja się bardziej komplikuje, jeśli w parku maszynowym są produkty jeszcze innych producentów - a zwykle właśnie tak jest.
Podobnie źle może wyglądać sytuacja, gdy jednym z ważnych komponentów maszyny jest popularne urządzenie elektroniczne wykorzystywane m.in. przez hobbystów. Okazać się może, że wykorzystanie takiego modułu, cenowo na starcie jest tańsze, ale w dłuższym rozrachunku może być znacznie odwrotnie - gdy konieczne jest wprowadzenie modyfikacji do tego urządzenia a pracownik - autor - już w tej firmie nie pracuje. Nie mówiąc już o przeznaczeniu tych urządzeń, posiadanych (lub nie) do tych płytek certyfikatach itp.
Standard sprzętu wskazuje preferowane rozwiązania techniczne, które powinny być w pierwszej kolejności brane pod uwagę w nowych projektach lub planowanych modernizacjach. Wdrożenie standardu generuje spore oszczędności czasu i pieniędzy poprzez znaczne skrócenie procesu badania potrzeb, analizy kosztów, budowy magazynu części zamiennych i innych, ale o tym opowiem za chwilę. Dzięki wdrożeniu takiego dokumentu, wykonawca i inwestor mają jasność co do wytycznych sprzętowych i systemowych. Co więcej - w firmach produkcyjnych, które posiadają standaryzację podzespołów maszyn, czas usunięcia awarii skraca się nawet o 70%. Standaryzacja sprzętu wpływa też pośrednio na zwiększenie całkowitej efektywności wyposażenia (OEE) poprzez poprawę jednego z parametrów - parametru dostępności.
Standard sprzętu jest dokumentem wewnętrznym firmy i zawiera informację nt. serii/rodziny stosowanych produktów lub ich konkretne typy. Standard obejmuje najważniejsze urządzenia i/lub systemy wykorzystywane w firmie.
Zastanów się czy w Twojej firmie:
sprzedaż rośnie lub rośnie szybko?
park maszynowy ma być niebawem rozbudowany?
chesz ograniczyć koszty części zamiennych i serwisu?
Jeśli na dwa z trzech powyższych pytań odpowiedziałeś twierdząco i nie masz jeszcze w firmie standardu sprzętu to prawdopodobnie teraz jest dobry moment na wdrożenie standardu sprzętu.
Omówimy teraz procedurę przygotowania standardu na przykładzie firmy, która ma 10 maszyn produkcyjnych, maszyny nie są spięte w jedną sieć, dane produkcyjne nie są gromadzone w bazach danych i nie są analizowane.
Audyt sprzętu - sprawdzamy jakie urządzenia, oprogramowanie, podzespoły itp. znajdują się obecnie w Twoim parku maszynowym, w zakresie:
automatyki
mechaniki
oprogramowania
materiałów eksploatacyjnych
i innych
Rozmowy z pracownikami - sprawdzamy jakie sprzęty ulegały awarii, ile razy, które najczęściej itp.
Rozmowy z Zarządem - ustalamy kontekst biznesowy i cele firmy, aby standaryzacja jak najlepiej wspierała ich realizację
Identyfikujemy urządzenia wycofywane i w ich miejsce proponujemy alternatywne sprzęty
Na bazie powyższych punktów przygotowujemy standard sprzętu w Twojej firmie
Przygotowanie standardu w podstawowej wersji jest stosunkowo proste. Dlatego jeśli chcesz jedynie opisać aktualnie stosowane sprzęty (z punktu pierwszego powyżej) możesz to zlecić swojemu pracownikowi lub zrobić samemu. Jeśli chcesz dopasować standard do kontekstu biznesowego firmy, aby pomagał budować wizerunek marki, poprawiał efektywność produkcji i aby wspierał realizacje innych celów firmy, warto zastanowić się nad zleceniem tego zadania firmie zewnętrznej.
Taki dokument powinien być wykorzystywany zarówno przez pracowników działów utrzymania ruchu (jeśli istnieje), dział zakupów, planowania produkcji i inne, a także przez firmy zewnętrzne świadczące usługi serwisowe, producentów maszyn i integratorów systemów. Dlatego warto aby był zrobiony właściwie.
Aby mieć pełen obraz tego tematu, zastanówmy się chwilę, kiedy standaryzacja w firmie produkcyjnej może nie zadziałać:
gdy motywy budowy standardu są czysto wizerunkowe
gdy pracownicy firmy i firmy zewnętrzne ich nie przestrzegają
gdy podczas rozmów z firmami zewnętrznymi łatwo zgadzamy się na inne rozwiązania
gdy standard został przygotowany z pominięciem kontekstu biznesowego firmy
gdy dokument nie uwzględnia trendów rynkowych i wymagań branży
gdy są często wprowadzane zmiany w istniejących standardach.
Standaryzacja sprzętu i oprogramowania w firmie produkcyjnej może przynieść wiele korzyści w kilku obszarach. Poniżej najważniejszy z nich:
szybsze wdrożenie nowych pracowników
skrócenie czasu usunięcia usterki
łatwiejsza wymiana danych do analizy
produkty eksploatacyjne dostępne w magazynach lokalnie, w Polsce i Europie
wsparcie nowych technologii optymalizacji produkcji
uwzględnienie i wsparcie planowania serwisu
redukcja kosztów sprzętu
zapewnienie kompatybilności sprzętów
krótszy proces przed-inwestycyjny
zmniejszenie ryzyka
ułatwienie decyzji inwestycyjnych
szybsze wdrożenie
krótszy czas napraw
niższy koszt napraw
zapytania serwisowe mogą być bardziej precyzyjne
szybsze wdrożenie nowych firm serwisowych
możliwość weryfikacji jakości usług firmy serwisowej
redukcja kosztów sprzętów trzymanych na magazynie
krótszy czas napraw
zmniejszenie minimalnego wolumenu wartości sprzętu na magazynie UR
niższy koszt napraw
Szybsze wdrożenie nowych pracowników
Bezpośredni kontakt:
Industry Booster Sp. z o.o.
ul. Technologiczna 2
45-839 Opole
KRS: 0001018207
NIP: 7543357141
REGON: 524407262
© 2023 Industry Booster, wykonanie JL